Radu

Lilypie Second Birthday tickers

Monday, October 17, 2011

Primele cuvinte

Primul cuvânt: mama. La început a fost așa, o mămăială, care a evoluat surprinzător. Într-o seară, când îl  alăptam, s-a uitat la mine, a lăsat sânul și a zis clar și răspicat MAMA, apoi și-a reluat activitatea. Și din nou: MAMA. Uaaaaa! Eu eram topită. Nu m-am așteptat și nu mi-am imaginat. A făcut așa cred că de vreo 10 ori Superb! Cred că era pe la Paști.

În acea perioadă aceea silabisirea era la putere: ma, na, ne, ba și a urmat și al doilea cuvânt: tata, numai că tata l-a spus în șoaptă o bună perioadă de timp. Din nou, superb! Acum ne strigă, dacă nu suntem cu el sau ca să arate altora cine e mama si tata și o face cu sonorul la maxim. A fost o fază super draguță la cursul de muzică: a mers în brațe la o altă mămică, a stat cu capul la ea pe umăr vreo 2 minute, eu eram super uimită, că nu a mai făcut asta și când s-a ridicat, s-a uitat la mine, m-a arătat cu degetu și a zis mama.

Până pe la un an mai spus și 3. baba și cam atât. De la un an a început explozia. Cam asta spune în momentul de față (sper să nu uit ceva):

4. Apa - când îi e sete, când o aude că curge, la baie, când vede sau aude orice alt lichid.
5. Papa - când îi e foame merge la scaunul lui și zice papa sau când fac mâncare sau vede mâncare pe masă.
6. Baaaa - baie: seara, când facem baie sau ori de câte ori intră în baie.
7. Naaaa  sau naaanu - nani: când i-e somn sau când îmi arată cum face Radu nani
8. Tțâta - țâță. Pronunță foarte drăguț, eu nu pot să zic ca el. Zice de fiecare dată când vrea și de cele mai multe ori însoțește cuvântul de tras de tricou.
9. Meă (sau ceva asemănator, imposibil de reprodus de mine) - măr. Și la  roșie tot așa îi zice
10. Peă (sau ceva asemănator, imposibil de reprodus de mine) - păr. Al meu e bun și de jucat cucu-bau cu el că e lung.
11.12. Titu-bau - cucu-bau. La început era doar baaaa în loc de bau. Acum e bau și a apărut și titu - cucu
13. Mo - morcov. E un adevărat iepuraș. Roade la morcovi de numa, și fierți, dar și cruzi.
14. Teapa - ceapă. E foarte încântat că poate să spună cuvântul ăsta.
15. Papu - pat.
16. Bebu - bec.
17. Bebe - asta nu necesită traducere.
18. Tita - asta a învățat acum în weekend: tic-tac. La fascinat ceasul ală.
Din categoria cum fac animalele:
19.  Muu - asta a fost primul pe care la învățat.
20.  Maaaa - miau
21. Ham
22. Ma - mac
23. Dadada - gagaga
24. Beeei - beee
25. Pipipi - piu piu piu
26. Ta - cra
27. Tu - cru: așa mi s-a părut mie că face fazanul. Îi tot auzim când ieșim pe afară și îl mai și vedem.
28. Hiii - zis tragând aer în piept: iahaha - zice așa și la cal și la măgar
29. Bâzzz - albina.
30. Închide și deschide gurița - așa face peștele
31. Auuu - așa face leul
32. Nununu - așa spune la priză, că acolo i-am zis că nu îi voie să umblam că ne lovim.
33. Da - când îmi sună telefonul, că eu așa răspund
34. Haida - așa spune când se joacă sau vede cu mingi (Cristi R. l-a învățat)
35. Brrrm - mașina
36. Vuuuu - aspiratorul și avionul
37. Fuuu - vântul.
38. Nuna - luna
39. Nenea - când vede bani, că i-am zis eu ca pe bancnotă e un nenea și el a ținut minte sau când vede bărbați pe care nu îi cunoaște.
40. Popa - pompa: avem o pompă cu care umflăm salteua.
41. Ta - țac: când tăiem unghiile sau când inchidem capsele. Eu tre să mă prind care e.
42. Tata - caca
43. Pfu - când face câte un pârț
44. Aș - arde. Am ars în spatele curții o grămadă mare cu lemne, care a degajat o căldură puternică. Atunci a învățat cuvântul și acum când simte ceva cald: caloriferul, mancarea, focul la aragaz, apa la baie zice arș
45. Nanana - când cântă sau vrea să îi punem muzică.
46. Hap - când bagă cu lingura ceva în gură dar și la lingură tot hap îi zice.
47. Bobobo - la piatra, ca face boc boc cu ea, când face el boc cu capul.
48. Aaaaa - la floare, că miroase frumos, sau când simte că ne-am dat coi cu parfum.
49. Tiit - când apasă pe nas
50. Data - gata
51. Dadu - Radu:  când se vede în poze sau în oglindă (mai ales la baie, oglindit în robinet)

Sper  că nu am uitat ceva, și dacă am uitat, sper să nu uit să completez în posturile următoare. Îi place tare mult să imite cuvinte, interjecții (hai, hop, abu), dar le repetă după mine, nu le spune el intr-un context anume. Lista rămâne deschisă multă vreme de acum încolo.

Și a început să spună și propoziții:
Tata brrrm.
Ham naaaa.
Mama țâță.


No comments:

Post a Comment